PCR står for Polymerase Chain Reaction. Det er en meget følsom testmetode, der leder efter coronavirussens RNA ved hjælp af en genetisk kædereaktion. Testen kan påvise helt ned til én enkelt viruspartikel i en slimprøve fra næsen eller halsen, idet arvematerialet fra SARS-CoV-2 opformeres i processen.
En antigen-test er derimod baseret på en immunkemisk påvisning af virusproteiner (antigener) i prøven. Dette foregår ved, at virusantigenerne fastholdes til en membran ved hjælp af antistoffer, der er specifikke mod SARS-CoV-2. Denne metode er mindre følsom end PCR, idet antigenerne ikke opformeres, men påvises direkte.
Har du været i nærheden af en COVID19 positiv patient?
Find ud af det med denne applikation til din mobil.
Regeringen har sammen med et enigt Folketing besluttet en bred indsats om vaccination af ældre, sårbare grupper og sundhedspersonale. Den skal sikre, at færre af de mest sårbare patienter rammes af en alvorlig infektionssygdom som f.eks. alvorlig pneumokoksygdom, der kan medføre lungebetændelse og i særlige tilfælde blodforgiftning og hjernehindebetændelse. Det vil medvirke til at forhindre et overbelastet sundhedsvæsen under udbruddet af coronavirus i Danmark, ligesom det vil forbedre sundheden for den enkelte udsatte patient under epidemien.
Den nye vaccinationspakke indeholder:
En informationskampagne skal dertil sikre en så stor en tilslutning som muligt. Målet er at nå 75% tilslutning for både pneumokokvaccination og influenzavaccination, som WHO anbefaler for influenzavaccination til ældre på 65 år og derover. Det er et ambitiøst mål, som svarer til ca. 50% forøgelse i forhold til den nuværende deltagelse i influenzavaccinationerne.
Kære nuværende og kommende patienter:
Efter 8 år i Taastrup er det med stor sorg, at jeg må opsige min dejlige klinik i Taastrup. Jeg vil gerne takke jer alle sammen for jeres tillid til mig og mit personale og vil gerne sige på gensyn. Jeg har solgt min klinik fra den 1.6.2020 til mine kolleger i Høje Taastrup lægecenter, som jeg har haft den store fornøjelse at kende personligt siden jeg startede mit liv som læge i Danmark på Glostrup sygehus, tilbage i 2004. De skal nok tage sig godt af jer alle!
Jeg har valgt at flytte til en mindre praksis i Roskilde, i Algade 55, 2 sal, altså tæt på tog og bus station. Har overtaget patienterne fra læge Karsten Andersen den 1.6.2020.
Vi vil gerne byde velkommen til de patienter som har været tilknyttet praksis i Dommervænget indtil nu. For jer er det en stor beslutning at vælge om man vil beholde den nye læge eller ej, dermed vil jeg gerne fortælle jer lidt om mig selv. Jeg er en 47 årig kvinde fra Spanien, som er dansk gift, og har boet i Roskilde siden 2003. Jeg har været læge siden 1997, og har erhvervet to specialer i to forskellige lande, først blev jeg praktiserende læge i Storbritannien, hvor jeg boede i dejlige Nord Wales med min familie, og derefter blev jeg speciallæge i intern medicin og nefrologi (nyresygdom) i Danmark i 2011. Gennem mine forskellige jobs i det danske sundhedsvæsen har jeg bred erfaring om begge sektorer: sygehuse og almen praksis.
Jeg går meget op i faglighed og høj kvalitet af den service vi leverer i klinikken. Jeg har været praktiserende læge i Taastrup siden den 1.5.2012, og det var meningen at jeg skulle afslutte min karriere der, men sådan blev det ikke! Nu glæder vi os til at tage imod jer i vores nye lokaler og passe jer lige så godt som vi har forsøgt at gøre i Taastrup.
Vi kommer til at ændre lidt i vores arbejdsgange når vi starter i Roskilde. Til jer nye patienter: Hold øje med hjemmesiden med henblik på åbnings-, konsultation- og telefontider, idet jeg vil melde det ud i sidste weekend i maj. Jeg vil allerede nu vil opfordre jer til at tilmelde jer lægevejen, downloade ”Min læge” app, og sende os så mange oplysninger som muligt, så vi kan opdatere vores kartotek hurtigst muligt.
De oplysninger vi har stor glæde er følgende:
Send det til os via lægevejen eller ”Min læge” app fra den 1.6.2020, så skal sekretæren nok sørge for at indtaste det.
Evt kan du udfylde dette skema: link til patient skema og aflevere det i klinikken ved dit første besøg.
Vi er glade og positive mennesker og vil meget gerne hjælpe så mange som muligt, det eneste ønske vi har til jer er, at I tager godt imod os, og at I er lidt tålmodige især i starten! Mit motto i Taastrup har altid været: Kvalitet tager tid!
Du kan læse mere om akkreditering fra 2018 i vores tidligere klinik lidt længere nede på denne side.
Vi glæder os til at møde jer alle sammen!
De bedste hilsner fra
Læge Belén Redal-Baigorri, Sygeplejerske Lene Maria, og Lægesekretærerne Gitte, Marie og Patricia!
I medfør af § 158, stk. 2 og 3, i sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 903 af 26. august 2019, fastsættes:
Kapitel 1
Vaccinationer
§ 1. Regionsrådet yder gratis vaccination mod pneumokokker til følgende personer med bopæl her i landet eller med ret til vaccinationsydelser under ophold i Danmark i medfør af EU-retten eller internationale aftaler:
1) Beboere på plejehjem m.v., jf. servicelovens § 192, lejere i plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer med handicap, lejere og beboere i friplejeboliger, der er omfattet af lov om friplejeboliger, og lejere i tilsvarende boligenheder.
2) Personer, der er fyldt 65 år, og som har en kronisk sygdom som nævnt i litra a til e, efter en lægelig vurdering.
a) Personer med kroniske lungesygdomme.
b) Personer med hjerte- og karsygdomme (undtaget isoleret forhøjet blodtryk).
c) Personer med diabetes 1 eller 2 (sukkersyge).
d) Personer med kroniske leversygdomme.
e) Personer med kroniske nyresygdomme.
3) Personer, som har en kronisk lidelse som nævnt i litra a til h, efter en lægelig vurdering.
a) Personer med manglende eller dysfunktion af milten.
b) Personer med påvirket respiration på grund af nedsat muskelkraft.
c) Personer med medfødt eller erhvervet immundefekt.
d) Personer med liquorlækage.
e) Personer med tidligere invasiv pneumokoksygdom.
f) Personer med Cochlear implantation.
g) Personer med stamcelletransplantation.
h) Personer med organtransplantation.
4) Personer, der ikke er fyldt 18 år, og som har en kronisk sygdom som nævnt i litra a til h, efter en lægelig vurdering.
a) Personer med cyanotiske hjertesgydomme.
b) Personer med hjerteinsufficiens.
c) Personer som har gennemgået palliativ operation for hjertesygdom.
d) Personer med hæmodynamisk betydende residua efter hjerteoperation.
e) Personer med kronisk lungelidelse (f. eks. cystisk fibrose).
f) Personer med hypodynamisk respirationsinsufficiens.
g) Personer med nefrotisk syndrom.
h) Personer med immundefekter, eksklusiv agammaglobulinæmi og SCID.
5) Personer med andre alvorlige sygdomme, hvor tilstanden ifølge lægens vurdering er i særlig høj risiko for invasiv pneumokok sygdom.
Stk. 2. Vaccination tilbydes i form af en 23-valent pneumokokvaccine.
Stk. 3. Vaccination efter stk. 1, nr. 2 til 4, tilbydes til personer, som ikke er vaccineret inden for de seneste 6 år, eller efter en lægelig vurdering på baggrund af en antistofmåling.
Hvem skal jeg kontakte om coronasmitte?
Hvis du har generelle spørgsmål til coronavirus, smitte og forebyggelse du kan finde svar på langt de fleste spørgsmål på den myndighedsfælles hjemmeside coronasmitte.dk
Ring til den myndighedsfælles hotline på +45 7020 0233, hvis du ikke kan finde svar på dit spørgsmål.
Hvis du bliver syg ring til din egen læge eller lægevagten.
Hvis du har symptomer på coronavirus/covid-19, er det vigtigt, at du ringer til din læge først og ikke møder op i venteværelset.
Hvis du har brug for lægefaglig rådgivning ring til din egen læge eller lægevagten.
Har du brug for rådgivning vedr. et konkret tilfælde af sygdom hos fx dig selv eller et familiemedlem, skal du ringe til din egen praktiserende læge.
Find lægevagten i din region:
Region Sjæland +45 7015 0700
Region Syddanmark +45 7011 0707
Æro +45 6352 3090
Region Midtjylland +45 7011 3131
Region Nordjylland +45 7015 0300
Region Hovedstaden +1813
Klinikken er blevet akkrediteret den 11.12.2018 uden anmærkninger i henhold til den danske kvalitets model, det betyder at klinikken lever op til det natiionale niveau for kvalitet på de områder der er omfattet af DDK.
Rapport er offentligjørt i januar 2019 på IKAS hjemmeside:
Vi har besluttet at kun have speciallæger i almen medicin til at varetage konsultationer dermed er der ikke længere tilknyttet KBU læger i klinikken.
Der er ansat nye sekretærer i klinikken til at hjælpe med reception, telefon og konsultationer. De fleste er medicinske studerende der er oplært til at varetage disse opgaver under lægelig supervision. Tag godt imod dem!
I klinikken behandler vi personoplysninger når patienterne er tilknyttet klinikken.
Behandlings betegnelse:Indsamling og videregivelse af helbredsoplysninger om patienter
Formålet med behandling af data
Hovedformålet med behandlingen af helbredsoplysninger er at muliggøre behandling af patienter. For at muliggøre patientbehandlingen, er det nødvendigt at der videregives helbredsoplysninger til forskellige aktører i sundhedssektoren, herunder til afregningsformål.
Hvilke type data opbevarer vi?
Særlige kategorier af personoplysninger
☒ Race eller etnisk oprindelse (mhp bestilling at tolk, vurdering af helbredsrisiko og forsknings øjemed)
☒ Helbredsoplysninger
Ved helbredsoplysninger forstås:
Journaloplysninger vedr. diagnostik, undersøgelse og behandling af patienten, medicin, prøvesvar, tests, røntgenbilleder, scanningssvar, attester, henvisninger m.v.
☒ Seksuelle forhold eller orientering (mhp vurdering af helbredsrisiko)
☒ Almindelige kategorier af personoplysninger: Stamdata, dvs. patientens navn, personnummer, e-mail og hjemmeadresse samt telefonnummer.
Der er en rækkefølge samarbejdespartnere hvor der er ingdået en databehandler aftale f.eks journal system NOVAX. Denne liste kan udleveres til patienterne ved henvendelse til klinikken ( kan sendes som alm post eller via e-BOKS)
Hvornår sletter vi dine data (helbredsoplysninger indeholdt i patient journal)?
Oplysningerne slettes i overensstemmelse med lovgivningens krav, se journalførinsgs-bekendtgørelsens §§15-16 (Bekendtgørelse nr. 990/2017). Som reglerne er nu, skal hel-bredsoplysninger indeholdt i en patientjour-nal opbevares mindst 10 år, billeddiagnostik dog 5 år. Hvis der verserer en klage- eller erstatningssag skal oplysningerne opbevares, indtil sagen er afsluttet.
Sikkerhed
Klinikkens systemhus (og evt. andre databehandlere) har i en databehandleraftale forpligtet sig til at sikre, at der træffes de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes samt mod, at de kommer uvedkommende til kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med lovgivningen.
Kommunikation af personoplysninger skal ske over sikre forbindelser. Personoplysninger, der overføres eller opbevares uden for et lukket netværk kontrolleret af Databehandleren, skal beskyttes med kryptering. Hvor det er passende og hensigtsmæssigt henset til oplysningernes karakter, skal oplysningerne desuden pseudonomiseres.
Adgangskontroller og –begrænsninger skal indføres i passende omfang. Fysisk materiale, der indeholder personoplysninger, opbevares aflåst.
Databehandleren skal sørge for løbende sikkerhedskopiering af personoplysningerne, hvis der er indgået aftale herom. Hvis systemhuset ikke foretager backup, skal der indgås aftale herom med en anden leverandør. Kopierne skal opbevares adskilt og forsvarligt og på en måde som sikrer mulighed for at oplysningerne kan genskabes.
Databehandleren har som led i databehandleraftalen forpligtet sig til én gang årligt at afgive en erklæring til mig (den dataansvarlige), der dokumenterer, at databehandleren handler i overensstemmelse med gældende persondataret. Erklæringen baseres på ISAE 3402 eller tilsvarende. Erklæringen skal være underskrevet af en kvalificeret, uvildig instans, f.eks. databehandlerens revisor.
Først og fremmest tak til alle patienter der har deltaget i undersøgelsen og har givet os tilbagemelding.
Der er udleveret i alt 130 kort, 35% procent har valgt at svare
Alle svar omhandler kun lægelige konsultationer hos lægen Belén Redal, og ikke konsultationer hos uddannelseslæge eller personalet.
Læge Belén Redal har afleveret selv kort efter hver eneste konsultation hos sig selv på enkelte dage, spredt mellem januar, februar og marts 2018. Der er udleveret kort til alle der er mødt den dag, uanset type konsultation med hensyn til at få en så varieret rapport som muligt.
63% af patienter har haft læge Belén Redal som læge i mellem 1-5 år, 15% over 5 år ( lægen startede 1.5. 2012) og 15% er nye patienter i de sidste 12 måneder
Kønsfordeling er 59% kvinder og 41% mænd.
Aldersmæssig var undersøgelsen vel repræsenteret hvor den største gruppe i at svare var den med alder mellem 70-79 år (28% af deltagere)
70% procent har svaret at deres helbred er vældig godt eller godt, kun 4% har skrevet at deres helbred er dårlig
84,4% har svaret at de føler at det er god tid til konsultation (god, meget godt, enestående)
89,1% har svaret at de føler der bliver vist interesse for deres situation (god, meget godt, enestående)
84,1% har svaret at de føler at det er lot for dem at fortælle om deres problemer (god, meget godt, enestående)
87% har svaret at de bliver inddraget i beslutningerne (god, meget godt, enestående)
84,2% har svaret at at de føler sig lyttet (god, meget godt, enestående)
80,4% har svaret at der bliver overholdt tavshedspligt/ diskretion (god, meget godt, enestående) og 17.4% at det er ikke relevant, det betyder at der er 2,2% de føler ikke at tavshedspligt bliver overholdt, det tager vi meget alvorlig og prøver at undersøge hvordan kan vi få det tal at blive 0% ( der er allerede indført at man ikke oplyse detaljer om akut sygdod ved skranken men man skriver det ned eller taler med personalet i kontoret eller andet rum ved siden af. Vi har også flyttet telefon konsultation fra reception og der foregår nu bag lukkede dør i konference rummet. Vi har også indført anvendelse af skriftlig samtykke erklæring som skal foreligge inden vi kan videregive oplysninger til 3 part)
84,4% har svaret at de bliver sørgt for hurtig lindring til deres symptomer (god, meget godt, enestående)
82.6% har svaret at vi hjælper dem så godt at de kan igen udføre normale aktiviteter (god, meget godt, enestående)
87% svarer at lægen er omhyggeligt ved behandling af deres problemer (god, meget godt, enestående)
87% svarer at lægen har undersøgt dem (god, meget godt, enestående)
80.4% har svaret at der er tilbudt samtaler om helbred, forebyggende undersøgelse og vacciner (god, meget godt, enestående)
82.6 % har svaret at lægen har forklaret formålet med undersøgelser og behandlinger, 6.5% har svaret at det er ikke relevant (god, meget godt, enestående)
84.8 % har svaret at lægen har talt med dem om deres symptomer og har følt sig vel informeret (god, meget godt, enestående)
71.7% har svaret at lægen har hjulpet dem til at håndtere deres følelser omkring deres sygdom (god, meget godt, enestående) men 8.7% svarer at det er ikke relevant for dem
82.6 % har svaret at lægen har hjulpet dem til at forstå betydning af at følge lægens råd (god, meget godt, enestående)
84.6% har svaret at de havde fået at vide hvad var det blevet sagt og håndteret ved tidligere henvendelser i praksis (god, meget godt, enestående)
71.7% har svaret at de var forberedt på hvad de kunne forvente af sygehuset eller andre behandlere (god, meget godt, enestående). men 15.2% svarede at det var ikke relevant
76.1% har vurderet personalet at være hjælpsom (god, meget godt, enestående), mens 8.7% synes ikke at det var relevant.
80.4% har svaret at de har fået en tid når det passer dem (god, meget godt, enestående)
73.9% har svaret at det er nem at få kontakt med klinikken i telefon (god, meget godt, enestående)
56.5% har svaret at de har kommet til at tale med lægen i telefon (god, meget godt, enestående) men 15.2% har svaret at det er ikke relevant
80.4% har svaret at de er tilfredse med ventetiden i venteværelse (god, meget godt, enestående)
67.4% har vurderet at klinikken er godt til at yde hurtig hjælp ved presserende sygdom (god, meget godt, enestående) men 23.9% har svaret at dette ikke var relevant
De hyppigste årsager til henvendelser hos disse patienter var : Høj blodtryk, sygdom i bevægelsesapparat, diabetes, luftvejssygdom og psykisk sygdom. 6% havde cancer.
20% af patienter har udtrykt at det vigtigste ved besøget i kliniken var at føle at der er tid til en og 12% af man blev lyttet til.
10% synes at det var vigtig at man viste interesse for ens situation og 9% at man er omhyggelig ved behandling.
Ingen patient synes faktisk at det var vigtig at komme i tale med lægen i telefon, alle var tilfreds med at kunne tale med personalet i telefon.
Derudover var der mange kommentarer som vi har gennemlæst. Alle ansatte har fået en kopi af rapporten og indholdet bliver drøftet således at jeres kommentarer bliver hørt, og er med i vores beslutninger når vi ændrer arbejdsgangene.
Hvis der er nogen der ønsker at få en kopi af den fulde rapport kan man anmode om det per mail eller ved fysisk henvendelse i reception.
Igen tusind tak for jeres hjælp
MVH
Læge Belén Redal