Læge Belen Redal

Hvad er influenza?

Influenza er en sygdom, der skyldes smitte med influenzavirus. Virussen er særdeles smitsom og smitter via små dråber fra hoste, nys og lignende.

Sygdommen bliver spredt, hvis du indånder viruspartikler eller får dem på hænderne og derefter rører ved øjne, næse eller mund. Influenza smitter også ved direkte kontakt som håndtryk, kys og lignende.

Hvis du bliver smittet, vil influenzaen bryde ud i løbet af 1-4 dage. Du kan smitte andre, fra det øjeblik du får de første symptomer og vil typisk smitte mest i de første dage.

Symptomer på influenza

Influenza viser sig ved pludselig feber (over 38°C), muskelsmerter, kulderystelser, hovedpine, ondt i halsen og i nogle tilfælde opkastning og diarré. Sygdommen varer typisk i 2-7 dage.

For langt de fleste bør influenza ikke give anledning til bekymring, men for nogen kan den være meget alvorlig og føre til hospitalsindlæggelse og i værste fald død. Derfor er det vigtigt at følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger om hygiejne og at være opmærksom på faresignaler.

Risikoen for at få influenza

En almindelig influenzaepidemi varer 4-6 uger i vintermånederne fra december til marts. 1 ud af 5 personer får typisk influenza – og hvert år dør i gennemsnit ca. 1000-2000 personer i Danmark af komplikationer som følge af influenza.

Beskyt dig mod influenza

Det er muligt at forebygge influenza. Dels kan du være omhyggelig med at vaske hænder, hoste og nyse i engangslommetørklæder og ærmer, og dels kan influenza forebygges med en vaccination.

Influenzavaccine gives som en indsprøjtning. Fra du bliver vaccineret, går der typisk 2-3 uger, før du er beskyttet. Vaccinen beskytter sædvanligvis i 6-12 måneder og skal gives hvert år i god tid, inden influenzasæsonen starter – typisk i oktober. Når først du er blevet syg, er det for sent at vaccinere.

Influenza­vaccination

Sundhedsstyrelsen anbefaler influenzavaccination, hvis du er i særlig risiko for at blive alvorligt syg af influenza.

Se om du bliver anbefalet vaccination mod influenza på beskytdigmodinfluenza.dk

Hvem anbefales vaccineret:

• Ældre end 65 år
  • Kronisk sygdom (Diabetes, KOL, Astma m.m.)
  • Overvægtig med BMI over 40
  • Gravide efter 12 uger ( man kan blive vaccineret gratis indtil udgangen af februar)
  • Patienter med nedsat immunitet og deres hustand (man kan blive vaccineret gratis indtil udgangen af februar)
  • Førtidspensionister